Full fart och fantastiska fynd!

14.23

15.31

Man vet att man har rivit en hel vind med år av gamla spindelnät, råttlortar och damm när man snyter sig efteråt och det som kommer ut är svart. Kolsvart! Väldigt otrevligt tycker jag och snöt mig tills det blev näsblod istället. Det var varken trevligt eller särskilt smart.
Idag har vi rivit ut precis hela vinden. Alla förråd och båda rummen. Byggledaren gav mig en hammare medan han själv tog tigersågen. Inte så rättvist tyckte jag men insåg att det var den bästa fördelningen för att det skulle bli mest tidseffektivt.

De båda små förråden försvann på några minuter. Jag lyckades rädda dörrarna som förhoppningsvis kan användas någon annanstans längre fram.

Vackra brädor på väggarna i det lilla rummet. Nu ligger de i tryggt förvar i brygghuset och väntar på att få bli ett matbord. Det lär dock dröja...

Händer, fötter, kofötter (heter den ens så..?) och en hel del våld. Alla sätt är tydligen godkända när man river. Stella är med och kollar att det går rätt till medan jag själv håller jag mig en bit bort när det går som mest vilt till eftersom grejer har en förmåga att komma flygande i luften ganska okontrollerat. -Full koll, säger byggledaren! Eller hur?!

Som skyddsombud är det viktigt med säkerheten på en arbetsplats. Visst får man fullt förtroende för den här killen?

Sista biten på taket i det ena rummet.

Rivning på riktigt!

Idag gjorde vi också några riktigt roliga fynd i golvet.

En gammal lykta

Ett gammalt krus

En liten trälåda

Och sist men inte minst, tre upplagor av "De blindas veckoblad" från 1907!!
Jag undrar så mycket över hur och varför de hamnat i vårt golv. Vem la dit dem? När? Jag ringde till Synskadades museum och de ville väldigt gärna ha veckobladen och göra lite forskning på hur de hamnat på Ajsarve så i morgon åker de med posten till Stockholm. Spännande!

Här funderar byggledaren på hur vi ska lyckas få upp den stora balken som ska avlasta taket. Efter lite tänkande och bra samarbete så satt den på plats. Skönt att veta att allt är säkert och stabilt!

Sista rummet innan rivning.

Här var väggarna tapetserade med gamla tidningar och roliga annonser.

De sista golvplankorna åker ut och dagens rivning är över och städningen tar vid. Dessvärre fick vi även städa på nedervåningen eftersom alla golv på vinden har jätteglipor så hälften av allt damm och skräp låg på köksbordet och på mattan i vardagsrummet! Jippi!
A&J

Kommentarer :

#1: Packe

Jaha...då är det bara den svintunga grävningen av grunden kvar till mig ;o)

Svar: Ja, för dig som är i toppform blir det en barnlek !
Anna

skriven
#2: Packe

....och helt sjukt vad stort det blev på vinden när allt försvann

skriven

Kommentera inlägget här :