Idag firas det på Ajsarve!

Jag erkänner att just nu är det här världens mest ouppdaterade blogg. Skrev nämligen ett låååångt inlägg för någon månad sedan och när jag publicerat det så upptäckte jag förstås ett stavfel. Eftersom jag verkligen ogillar stavfel så skulle jag rätta till det lite snabbt. Ett par tryck på telefonen och vips var hela inlägget ett stort kaos. 

Bilder och text, huller om buller! Jag blev allvarligt sur på bloggen, telefonen och allt annat runt omkring. Nu är vi sams, bloggen och jag och därför tänkte jag försöka mig på ett inlägg igen. Det positiva med att uppdatera bloggen så där en gång i halvåret är ju att det finns massor att skriva om. Håll i er för här kommer en speed uppdate! 

Golvet i köket är gjutet och klart. Nästa vecka hoppas vi på att kunna lägga in klinker.  

Det blir samma golv som i badrummet och hallen. Stora ljusa plattor som är som en blandning mellan kalksten och betong. Älskar dem och tror att det kommer att passa riktigt bra i köket. 

På vinden har vi putsat och målat alla väggar och garderoben är inköpt. Nu väntar vi på heltäckningsmattan till min "walk in closet" och sedan flyttar vi upp. Det ska bli otroligt skönt att få ett riktigt sovrum. 

Vi provsov på vinden några dagar i somras när vi hade huset fullt med besök och jösses vad gott vi sov. Byggledaren snarkade så det knakade i takbjälkarna men just där och då gjorde det ingenting. 

Vi har också hunnit bygga en skjutdörr av det gamla golvet i köket. Den sitter nu uppe på vinden i vårt sovrum. Tyckte att den blev kalasfin och samtidigt är det roligt att återvinna material från huset. 

Själva skenan och hjulen fick vi beställa från USA eftersom vi så klart hittat en modell som inte gick att få tag i i Sverige. 
Nu ska vi bygga en ny trappa i trapphuset och sedan en landgång in i vårt sovrum. 
Byggledaren har bestämt att den ska vara av glas. 

Altandörren levererades för någon månad  sedan och sitter nu på plats. Det blev ett helt nytt rum när den kom i. Är glad att vi tog tio spröjs på varje dörr eftersom det passar bra ihop med resten av huset och alla gamla fönster. 

Idag kom det en stor lastbil in på gårdsplanen. Det var köket! Eller rättare sagt lådor och fronter från Picky Living. Stomarna hämtade byggledaren på Ikea för några veckor sedan. 

Nu ska allt från Picky living målas i samma färg som på bilden ovan. Samma beslag ska monteras och sedan har vi förhoppningsvis ett kök som ser ut som på ritningen. 

Dagens mål var att hinna putsa alla väggar i köket. I morgon ska byggledaren ge sig på att putsa hela skorsten. Det kommer att bli så fint när den är klar. 


Det har varit en fantastisk sommar på Ajsarve. Trots att vi jobbat, pluggat och renoverat som tusan så har döttrar, söner, svärsöner och vänner förgyllt våra dagar.

Ikväll firar vi på Ajsarve. Vi firar att byggledaren har fått ett nytt, spännande och utmanande arbete som börjar om några veckor. Vi firar att jag är en flitig student som läser mina läxor och att det mot alla odds fastnar ett och annat ord av det jag läser. Vi firar också att köket kom idag, fyra veckor för tidigt! 

Mest av allt firar vi att vi har varandra. Nästa inlägg kommer närmare jul men om mindre än två månader! Jag lovar! 

Ta hand om varandra! 
A&J

Kommentera inlägget här :