Köket och ett nytt äventyr.

Jag älskar vårt kök. Ja, inte det ute i stenhuset utan det som ska bli vårat riktiga kök. Just nu ser det inte mycket ut för världen, jag vet det men tro mig, det kommer att bli något alldeles extra. 

Jag har tagit många bilder på helgens händelser så jag låter dom tala för sig själva. 
Det stora köksfönstret skulle tas bort och lämna plats åt ett par stora pardörrar i glas så vi kommer ut i den blivande frukosthörnan. 

Först sågades fönstret ur och sedan resten av väggen.

Få är så glada som byggledaren när tigersågen får åka fram. Ju mer det ryker och låter, desto roligare.

Det är väldigt intressant att se vilken byggnadsteknik man använde sig av förr i tiden när man byggde väggar. 


Motorsåg= ännu gladare byggledare

Väggen försvann på några minuter och jag förundrades åter igen över materialet och tekniken man byggde med förr. Allt trä luktade nytjärat trots att huset är väldigt gammalt. Det måste ha varit bättre förr. 


Efter att väggen tagits bort var en av hanbjälkarna lösa och vi bestämde oss för att plocka bort den direkt så att den inte skulle komma ner när vi minst anade det. 

- Håll under du så går jag upp och sågar!
- Men vänta lite nu...! Ska jag stå under och hålla upp takbjälken som du sågar av?
-Ja? Det orkar väl du?
Jag tror inte att jag behöver lämna någon längre förklaring om vem som sa vad i den här diskussionen. Ni fattar. 
Jag kan bara tillägga att den som provat att hålla något väldigt väldigt tungt på raka armar ovanför huvudet i en ganska lång stund vet att det är mer än irriterande jobbigt. Axlarna domnar och mjölksyran slår till från öronen och hela vägen ner. Men...man släpper inte! 
Vi är sams igen nu. 

På torsdag kommer SmedPer och ska hjälpa oss att staga upp skorstenen. Det ska ju bli en öppen spis i skorstenen och då måste rubbet vara uppsäkat så att den står kvar när vi plockar bort hela mittenpartiet. 

Jag tyckte att hjälm skulle vara obligatoriskt när det momentet skulle genomföras men byggledaren hade en annan åsikt. 
- Tror du verkligen att en hjälm hjälper om 3 ton skorsten ramlar in? 
Fattar inte att någon kunde utse den här mannen till skyddsombud! 
Här har byggledaren sågat djupa spår i skorstenen så att det går att slå in järn och staga upp. 


Gotland är verkligen en sån vacker plats att bo på. Havet, naturen och ljuset. Det är så annorlunda och väldigt sällan går det att fånga det magiska ljuset på bild. Härom kvällen fick vi i alla fall se en dubbel pridebåge som landade i lammhagen. 

Ett annat underbart ställe är Djupvik. Besöker ni någon gång så rekommenderar jag varmt det stället. Oslagbart läge, smarriga räkmackor, skönt häng och fin inredning. I Love it! 

Sist men inte minst.

Vi står inför ett nytt äventyr! 
Jaha, tänker ni. Vilket land ska de flytta till nu då? 
Inget! Vi ska stanna här. På Ajsarve. Bara det blir ett äventyr.  
Jag är av den tron att saker händer av en anledning. Det tror förstås INTE byggledaren men det spelar ingen roll i det här fallet. 
Med facit i handen vet vi att man kan göra det man vill. En galen dröm eller en längtan att prova något nytt spelar ingen roll. Man måste bara våga. Därför har jag bestämt mig för att satsa på mig själv. Investera i kunskap och sedan få arbeta med något jag drömt om länge. Jag kan knappt vänta! 
Ta hand om varandra. 
A&J

Kommentarer :

#1: Anonym

Oj vad spännande med allt, lycka till ni båda❣️🍀 kramizar AnnA🌞💖

skriven

Kommentera inlägget här :