När drömmen blev verklighet

Efter det senaste inlägget fick vi faktiskt lite ny kraft och energi. Byggledaren och jag. 
Jag fick extremt mycket positiv energi när det härom dagen plingade till i telefon och det stod att jag hade ett paket att hämta ut. 
Jag tror att året var 1998 och efter långt och moget övervägande köpte jag mig en Kitchen Aid. En kökets Rolls Royce. Det bästa av det bästa. En fantastisk köksmaskin. Den var sjukt dyr redan då och jag hade ångest länge över att vi köpt en sån dyr sak. Trots det hutlösa priset så var jag väldigt glad och sa alltid att skulle det börja brinna i huset så var den det första jag skulle ta med mig ut.  (ok, efter barnen så klart)
Den har kämpat nästan dagligen med degar och smeter av olika slag och förtjänade en värdig pension. Jag tyckte dock att den kunde duga ett litet tag till men det höll byggledaren inte alls med om och därför plingade det alltså till i min telefon att ett paket fanns att hämta. 
(null)
En stor och tung kartong anlände till köket...
(null)

(null)
Extra stor bunke, extra stark motor, extra allt...ja, som vanligt räcker det inte med lagom när byggledaren är i farten. Gissar att han nu förväntar sig dubbelt så mycket bakning som motkompensation. Det känner jag dock att jag står ut med för det är en vacker skapelse som nu ska få inta hedersplatsen i köket. 
I går kom det ett nytt plingande, denna gång i byggledarens telefon. Fläkten från Fjäråskupan var på ön! Äntligen! 
(null)
Jaha, då var byggställningen tillbaka i köket efter att faktiskt ha varit ute och borta i hela tre dagar! 3!!! Tror inte ni förstår hur skönt det varit! 
(null)
Men nåväl, skulle fläkten upp så fanns det inget alternativ! Efter en del fix och trix, diverse svordomar från byggledaren och tre par händer satt den äntligen på plats! Maffig, cool och helt rätt för vårt kök!
(null)

(null)
När vi ändå var i farten med plingandet så ringde Klinte Glas och sa att glaset till bron kommit. Wow! Fläkt, glas, köksmaskin...målet med att ha köket färdigt till jul blev helt plötsligt nåbart! 
Bron har ju länge varit en omskriven historia, närmare bestämt i snart tre år och nu skulle den äntligen bli klar! 
(null)

(null)
Sedan själva järnkonstruktionen kom på plats har golvet bestått av MDF-skivor men idag skulle de alltså bytas ut mot glas. 
(null)
Byggledaren var så ivrig att han inte ens brydde sig om att byta om till arbetskläder. Då kan jag lova att det är bråttom! 
(null)
Tre "sektioner" med glas, exakt utmätta och på närmare 60 kg styck bars in och placerades med millimeterprecition på rätt plats. 
Alltså, hur fint får det bli???
(null)

(null)

(null)

(null)

(null)
Vi är så sjukt nöjda med vår ( okej, byggledarens idé) och med hur hela konstruktionen blev när den var klar. Ljuset flödar genom glaset och hela köket blev...ja, helt enkelt fantastiskt! Bättre än vi någonsin vågat hoppats på och nu är bron en detalj som verkligen gör vårt hus unikt på alla sätt. 
För att fullända den här dagen åkte vi till våra kompisar Krister och Jenny i Fide som just fått hem nya lammskinn. 
(null)

(null)

(null)
Men vilka magiska skinn vi kom hem med! Så vackra, så mjuka och så otroligt närproducerat! I Love it! 
Så alla ni som vill gå på en glasbro, höra det mjuka ljudet av en Fjäråskupa eller kanske värma era frusna rumpor på ett gossigt lammskinn från Fide, kom hit! 
Just nu finns det också en frys full med fikabröd då min Kitchen Aid gått på högsta växeln sedan den anlände. 
Nu önskar vi alla en underbar jul och ett gott nytt år. Då drar vi igång med nästa projekt här på Ajsarve...om vi nu kan hålla oss så länge som till nästa år. 
Ta hand om varandra och ha en riktigt 
God Jul!
Kram från 
A&J



Kommentarer :

#1: Helen

Wow! Vilket fantastiskt hus mi bor i och renovera:)) drömmen!! Ser otroligt fint ut!! Häftigt med ”bron” trevlig helg!

Svar: Tack så mycket. Ännu en hel del arbete kvar men vi älskar vårt hus!
Anna

skriven

Kommentera inlägget här :