Detaljer

Nu har vi kommit så långt med köket att vi snackar detaljer.
Det känns smått overkligt varje gång jag sätter in tallrikarna i diskmaskinen istället för att ta på mig jackan och gå ut runt knuten och diska. 
Den här veckan har vi ägnat oss åt lite mer finlir. Hyllorna i köket har målats i samma färg som köket och satts upp.
(null)

(null)
Listerna runt alla fönster är på plats och väggarna har putslagats. 
Den fantastiska diskbänken ligger där den ska  och de gjutna bänkskivorna och barbordet är vaxade och redo att användas. 

(null)

(null)

(null)
Betongytan får två lager av hårdvaxolja.
(null)
Att försöka hitta lämpliga barstolar till köket blev en svårare nöt att knäcka än vi trott. För låga, för klumpiga, för osköna, för dyra....
Till slut hittade vi en modell i en inredningsbutik i Visby. Lagom höga, ganska "slimma" och i samma stil som korgstolen i hörnan i köket. 
(null)
Nu ska vi fixa ett gäng härliga och lagom stora lammskinn som ska få pryda sitsarna och ge lite extra värme åt frusna rumpor. 
Julen är ju på intågande och eftersom vi inte bott i Sverige på många år så bestämde vi oss för att gå "all in" denna jul. Nu innebär inte det att vi har tomtar i alla hörn, att granen redan är klädd och lutfisken ligger i blöt. Å nej, långt därifrån. Den här tiden på året förvandlas nämligen byggledaren till Grinchen eftersom han anser att allt som har med julen att göra (förutom skinksmörgås och en sillbit) är överreklamerat och löjligt. 
Så "all in" betyder med andra ord några stjärnor i fönstret, några stjärnor i taket, en väggdekoration och en gran på tomten med lyse i. 
(null)

(null)
Granen höggs för övrigt under mycket stort suckande och stönande eftersom jag inte kunde bestämma mig på en sekund vilken gran vi skulle ha. Som vanligt låtsades jag inte höra byggledaren, förlåt Grinchen, när han kröp runt i granodlingen på alla fyra med sågen i högsta hugg och grymtade om hur svårt det kunde vara att välja en granjäv...
Jag valde med omsorg. 
(null)
Den här veckan hoppas vi på att köksfläkten kommer och att vi hinner få den på plats innan köttbullarna ska rullas och stekas på julafton. Med lite tur kommer även glaset till bron den här eller nästa vecka och sedan är vi faktiskt klara med köket. Känns galet skönt och när jag sitter här i min korgstol och tittar de sju metrarna upp i taket så är det nog faktiskt känslan av stolthet som känns i magen. 
Ta hand om varandra
A&J

Kommentera inlägget här :