Dåtid, nutid och framtid

Dåtid
Historia har aldrig varit ett favoritämne. Varken för mig eller byggledaren. Men när man hittar spännande saker i sitt egna hus så blir det en annan sak. Det blir liksom historia på riktigt.
Jag vet vems blindskrift tidningar det var vi hittade på vinden tidigare i veckan.
Jag har bara fått det berättat i snabba drag och ska läsa in mig ordentligt på historien innan jag skriver om det här. Men jag kan säga så mycket som att någon gång under 1800-talet föddes det en blind liten flicka på Ajsarve...Spännande va? Fortsättning följer.

Nutid
Idag har vi krökt spik! Det var inte kul! 
I taket på vinden sitter det ca 3689 (eller fler) spikar som måste krökas så att de inte förstör luftspalten som ska upp innan isoleringen. Det fick klättras och klängas för att komma åt överallt.
Mängder av spikar sticker in från taket och varje gång man slår på en så ramlar det ner en näve damm och lort i huvud och ögon.
Jag hittade ett gäng med små " spik" som jag tyckte var så fina.
-Kolla vilka fina spikar. De ser ut som små fötter, sa jag till byggledaren.
Respons: Suck! -Fina? Fötter? Det där är inte spik! Det är gamla kabelklämmor! 

Vi pratade inte mer om dem sen...fast jag tyckte ändå att de var fina.

Framtid
Som ni kanske vet så har vi haft planer på att lämna Sverige för varmare breddgrader igen. Nu ser det ut att bli verklighet. Vi kan inte riktigt avslöja allt ännu men om allt går enligt plan så kommer vi förhoppningsvis att tillbringa lång tid framöver på detta fantastiska ställe i Spanien.
Nyfikna? Till helgen berättar jag mer.

 

Ta hand om varandra!
A&J

Kommentarer :

#1: Ellen Norrby

Den blinda flickan är min farmorsfars faster. Farmor är född vid Ajsarve och berättar att hon ofta låg uppe på vinden och kände på blindskriften som barn. Farmors far hette Anselm Pettersson.

Svar: Men wow! Det är ju fantastiskt och historia på riktigt! Tack snälla för informationen. Får jag skriva om det i bloggen? Hälsningar Anna
Anna

skriven

Kommentera inlägget här :