Vacker dörr

Äntligen
Igår kom hantverkaren! En hel dag tidigare än utlovat! 
Som vanligt blev det en hel del funderingar, mätningar och kompromisser. Eftersom vi ska bygga ett badrum på vinden så småningom gäller det att tänka till redan nu så att vi underlättar och förbereder det arbetet så mycket som möjligt.
Teorin om att jag skulle ha sämre tålamod än byggledaren måste genast revideras. Här är bildbevis på motorsågskörning inomhus i 180 knyck så duset yr och röken ligger tät i hela huset. Men om jag gissar rätt så kommer förklaringen (efter att det här inlägget har publicerats) att vara graden av effektivitet. DET ska inte förväxlas med att ha dåligt tålamod.
Flytspackel
Jag blev tilldelad en viktig uppgift dagen till ära och det var att blanda flytspackel. 
Efter en genomgång av rätt vattenmängd, hastighet på vispen mm var det min tur.
Sju blandningar fick vi till innan golvet i badrummet var klart. 

Rätt konsistens och noggrannhet är A&O förklarar byggledaren.
Jag vill passa på att ge honom MVG i "flytspackelfixning". Slätt och med perfekt fall! Men så är han ju ett proffs.
När golvet var klart bestämde jag mig för att ta mig an badrumsdörren. 

Gammal vacker dörr med gammalt lås. Tyvärr var den målad i en riktgt ful brun färg men med värmepicka, lååångt tålamod och några skrapor så blev den så här fin!

Jag tänkte behålla den helt trären eftersom det kommer att passa bra mot golvet och de putsade väggarna. Byggledaren säger ibland att jag är dörrfetischist och undrar hur man kan tycka att dörrar är så fint...?  Men kom igen nu! En riktigt gammal vacker spegeldörr i trä som doftar historia och ett lås med nyckel som öppnats och stängts tusentals gånger. Vem kan motstå det? När den är helt klar och jag har fixat låset och nyckeln ska ni få se vad jag menar. 
Nybygget
Paralellt med renoveringen kör vi ett litet annat projekt. Ett nybygge. Inte till oss själva denna gång utan till min syster. Hon har köpt en finfin tomt i Fide där vi är uppväxta och nu har vi kickat igång det bygget också. 
Idag grävdes grunden och så kom det ett helt lass med byggmaterial. 

Här ska syrran bo i sommar. Mer om det senare.
Love and peace.
A&J









Kommentarer :

#1: Anonym

Älskar H's circusvagn!

skriven

Kommentera inlägget här :